Ståle Gerhardsen  📸  Nikol Herec

Ståle Gerhardsen  📸 Nikol Herec

Stikk innom nettbutikken min:

Mine nyeste tweets:

Lansering av "Usett II" og 6 andre silketrykk

Lansering av "Usett II" og 6 andre silketrykk

For et par år siden lanserte jeg usett-konspetet. Jeg solgte et helt opplag silketrykk usett. Veldig moro. Både for meg og folka som handlet og hang med i svingene. Mange ville ha, mange flere enn jeg både kunne forestille meg og kunne tilfredsstille.  Adresseavisen skrev til og med om stuntet. Folk har etterlyst et nytt usett-stunt siden da. Så nå, ca to år etter, gjør jeg det igjen. 

For tre uker siden startet jeg ballet. Jeg fortalte ingenting om format, antall farger ei heller motiv. Det første jeg gjorde var å fortelle de som mottar nyhetsbrev fra meg om stunet, slik at de kunne få slenge seg på først. Noe må man jo få igjen for å motta sporadiske nyhetsbrev om mine krumspring. Dagen etter la jeg ut denne posten på Facebook:

Tolv dager (og en del poster på Facebook, Linkedin, Twitter og Instagram) senere var hele opplaget på 50 trykk solgt. Jeg var igjen utsolgt før jeg hadde tegnet en eneste strek. Overveldende. Jeg måtte legge meg nedpå litt: 

 Nedpålegging. Foto: @Gerhardsen&Karlsen

Nedpålegging. Foto: @Gerhardsen&Karlsen

Etterspørselen etter at "Usett II" ble utsolgt har også vært massiv. Folk har ønsket seg ventelister og alskens. Derfor tenkte jeg, følgende:

Om folk ivrer sånn etter nye silketrykk, kan jeg vel lage flere motiv. Så får de som ikke fikk tak i Usett litt å velge i liksom.
— Ståle Gerhardsens hjerne

Før jeg viser dere bilder av prosessen og det ferdige resultatet tillater jeg meg å sakse litt fra min Facebook-post om hvordan silketrykk foregår. Det er nemlig en omfattende prosess bak grafikken. Så les og nyt: 

Mange har spurt meg hva silketrykk er, og hvorfor jeg synes det er så sabla stilig lissm. Jeg tenkte å fortelle litt om hvordan jeg lager silketrykk. Så kanskje de av dere som er litt rusten på det hele, får vite litt om arbeidet bak et enkelt trykk. 

Jeg starter med (etter å ha skisset) å male/tegne/spraye transparente filmer. Hver farge jeg skal trykke får en egen transparent film. Det betyr at jeg må male fargene separert fra hverandre og i bare sort. "Hvorfor bare sort?" Tenker du. "Les videre.." sier jeg. 

Når jeg har malt det antall transparente filmer jeg ønsker, overføres motivet fra filmene til en silkeduk ved hjelp av lys og emulsjon. Lyset kommer ikke gjennom der jeg har malt med svart. Maler jeg med noe annet enn svart, sniker lyset seg igjennom og alt blir føkka.

Maskene i silkeduken er så fine at lyset og emulsjonen "lukker de", men siden lyset ikke kommer igjennom svartfargen blir det åpent. En silkeduk per farge. Silkeduken monteres og 300 grams syrefritt kunstpapir lekkes under duken som presses ned på arket. Fargen som jeg har blandet ut for hånd klemmes over duken med en giga svær nalaktig ting.

Fargen har blitt påført arket gjennom det motivet jeg har laget i silkeduken. Arket tørkes. Prosessen gjentas, i dette tilfellet, 50 ganger før silkeduken byttes ut med en ny duk for neste farge. Slik holder jeg på til motivet har fått de fargene som det skal ha. 50 trykk per farge. 

Så kuttes trykket, og nummereres og signeres. Så er det klart til å møte verden. 

Dette er en herlig måte å lage trykk på. Håndtverket, marginene, lukten, tiden og alle aspekter med prosessen er digg. Veien fra masse svarte transparente filmer til fargerik grafikk er magisk.

Jeg silketrykker alltid hos/med Per på PS-Serigrafi. Kunnskapsrik og dyktig kar som i tillegg er artig og full av gode historier. Denne gangen tok jeg med meg Gerhardsen & Karlsen så de kunne dokumentere prosessen.

 Justering av filmene før de overføres til silkeduken.

Justering av filmene før de overføres til silkeduken.

 Per og jeg diskuterer fargeseparering.

Per og jeg diskuterer fargeseparering.

 Analog fargeseparering.

Analog fargeseparering.

 Jeg klipper bort det som ikke skal med.

Jeg klipper bort det som ikke skal med.

 Klar til å overføres til silkeduk.

Klar til å overføres til silkeduk.

 Å blande farger er ingen spøk. 

Å blande farger er ingen spøk. 

 Fargeprat er LOL

Fargeprat er LOL

 Ser nesten ikke hvor malingsbøttene slutter og jeg begynner... 

Ser nesten ikke hvor malingsbøttene slutter og jeg begynner... 

 Justering av motiv del 100 :) 

Justering av motiv del 100 :) 

 En siste justering av motivet gjør jeg rett på silkeduken. Med tue og vann.

En siste justering av motivet gjør jeg rett på silkeduken. Med tue og vann.

 Trenger ikke lommer å ha henda i når du har høl på knærne.

Trenger ikke lommer å ha henda i når du har høl på knærne.

 Per og silkerammene.

Per og silkerammene.

 Emulsjonen vaskes vekk slik at silkedukrammene blir klare til trykk.

Emulsjonen vaskes vekk slik at silkedukrammene blir klare til trykk.

 Diskusjonens innhold: Gjennomsiktighetsgrad i en farge. #nerds

Diskusjonens innhold: Gjennomsiktighetsgrad i en farge. #nerds

 Sjekker tørkeprosessen.

Sjekker tørkeprosessen.

Midt i all trykkingen av alle farger og blandinger så røyk silkeduken. Kjiiiipt! Eller, den ryker rett etter at siste farge ble trykket på ark nummer 55. Det gikk med andre ord akkurat. "Usett II" ble trykket opp i tre farger (oooh... det visste du ikke) og i rett antall. Jeg fikk til og med til å lage en liten romertallserie på 5. Kliss lik de andre, bare nummert en til fem i romertall. I en egen serie. Som også ble revet bort på et par timer på Facebook. 

 Ødelagt silkeduk og malingssøl.

Ødelagt silkeduk og malingssøl.

 Reaksjon på ødelagt silkeduk og malingssøl overalt. 

Reaksjon på ødelagt silkeduk og malingssøl overalt. 

 Konsentrert type sjekker detaljer i arket som ble trykket på idet silkeduken gikk til helvete.

Konsentrert type sjekker detaljer i arket som ble trykket på idet silkeduken gikk til helvete.

Jeg trykket 7 ulike silketrykk i løpet av to dager. Det var to intense dager med blanding, justering, prøving, feiling og jubel og latter. Dag en gikk det i blåtoner. Dag to, var det rødfargene som skulle leke.

 Befriende og skummelt å jobbe med rødt. Spesielt etter å ha jobbet mye med blåtoner. 

Befriende og skummelt å jobbe med rødt. Spesielt etter å ha jobbet mye med blåtoner. 

 Fineste rødfargen. Mmmh!

Fineste rødfargen. Mmmh!

 Fargetettheten må sjekkes.

Fargetettheten må sjekkes.

 Et siste overblikk

Et siste overblikk

 Signering av "usett II"

Signering av "usett II"

Så, etter to fine dager på PS-Sergrafi endte jeg opp med sju ulike silketrykkmotiver. En serie i blått og selvlysende farge og en serie i rødtoner og svart. "Usett II" er i den serien med selvlysende farge.... <3 Grunnen til at jeg ville leke med selvlysende farge og lys og mørke er at utstillingen jeg skal ha på Galleri SG i høst er det lys og mørke jeg jobber med. Så dette kan du regne som en forsmak. 

Men, nå... nok prat. *Trommevirvel*....... Mine damer og herrer, jeg presenterer trykkene:

Usett II

 "Usett II", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i lyset.

"Usett II", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i lyset.

Når trykket henger i et vanlig rom ser du bare blåtonene. Når du ser trykket i et rom uten lys ser du dette:

 "Usett II", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket med lang lukkertid.

"Usett II", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket med lang lukkertid.

Er rommet ikke helt mørkt, men veldig nesten ser du litt av begge varianter. Bildene er tatt med lang lukkertid for å fange opp effekten på best mulig måte. Men det er ikke langt unna virkeligheten dette altså. Jeg fniste som en forelsket skolejente da jeg så resultatet. Det funka slik som jeg hadde planlagt. DIGG!

 "Usett II", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket med litt lysinnslipp.

"Usett II", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket med litt lysinnslipp.

 På/av

På/av

 Detalj.

Detalj.

 Detalj.

Detalj.

Som du vet er alle "Usett II" solgt. Både original opplaget og romertallserien. Men frykt ikke. Her kommer nye muligheter. Jeg ville utforske og leke mer med denne metamorfosen i trykkene. Lys/mørke. Hvordan kan et motiv bli endret av omgivelsene. Vel:

Elefanten i rommet

 "Elefanten i rommet", 2018, trefarget silketrykk. 37,5x55 cm. Avbildet i lyset.

"Elefanten i rommet", 2018, trefarget silketrykk. 37,5x55 cm. Avbildet i lyset.

 "Elefanten i rommet", 2018, trefarget silketrykk. 37,5x55 cm. Avbildet i mørket med lang lukkertid.

"Elefanten i rommet", 2018, trefarget silketrykk. 37,5x55 cm. Avbildet i mørket med lang lukkertid.

 "Elefanten i rommet", 2018, trefarget silketrykk. 37,5x55 cm. Avbildet i mørket med litt lysinnslipp.

"Elefanten i rommet", 2018, trefarget silketrykk. 37,5x55 cm. Avbildet i mørket med litt lysinnslipp.

Om du kicket noe veldig på dette trykket kan du kjøpe "Elefanten i rommet" her.

Bestevenn

 "Bestevenn", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i lyset.

"Bestevenn", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i lyset.

 "Bestevenn", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket.

"Bestevenn", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket.

 "Bestevenn", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket med litt lysinnslipp..

"Bestevenn", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket med litt lysinnslipp..

Var "Bestevenn" din type trykk? Eller kanskje du skal hamstre inn gaver. Vel, kjøp det her.

Du er aldri helt alene

 "Du er aldri helt alene", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i lyset.

"Du er aldri helt alene", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i lyset.

 "Du er aldri helt alene", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket.

"Du er aldri helt alene", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket.

 "Du er aldri helt alene", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket med litt lysinnslipp.

"Du er aldri helt alene", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. Avbildet i mørket med litt lysinnslipp.

Om du kunne tenkt deg å eid "Du er aldri helt alene" så klikk deg inn her da vettu

Det var de blå med selvlysende utbrodering. Jeg har også laget to i rødtoner samt et enfarges silketrykk som folk har etterspurt. Jepp.

Love

 "Love", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm.&nbsp;

"Love", 2018, trefarget silketrykk. 55x37,5 cm. 

"Love" malte jeg i utgangspunktet på Trondheim Kunstmuseum tidligere i år. Bare sjå. Er du lysten på å eie litt kjærlighet, så kjøp til du rødmer her.

Dagdrømmer

 "Dagdrømmer", 2018, trefarget silketrykk. 55x110 cm.

"Dagdrømmer", 2018, trefarget silketrykk. 55x110 cm.

Er du en dagdrømmende type? Klikk klikk klikk.

Husk

 "Husk", 2018, enfarget silketrykk. 55x37,5 cm.

"Husk", 2018, enfarget silketrykk. 55x37,5 cm.

"Husk" er opprinnelig et maleri jeg lagde til utstillingen min "Double Rainbow" på Galleri Geo i Bergen. Maleriet ble også solgt der. I ettertid har flere etterlyst trykk av dette. Derfor har jeg valgt å lage dette litt nostaligske motivet også tilgjengelig i silketrykk. Vil du ha sååå: klikk.

Det var hele hopprennet. Jeg er megahappy med resultatet og gleder meg til å høre hva du synes. Takk for oppmerksomheten. Vi snakkes!

Motstand gir kreativ utfoldelse

Motstand gir kreativ utfoldelse

Historien om #Matpakketegninger

Historien om #Matpakketegninger